Ez az a vendégszerző csomag, ami több vendéglátóhelynek, már a második hónaptól legalább +20% bevételt hozott.

Nem kísérletezgetünk, tudjuk, mitől lesz több Vendége egy helynek. Akár Neked is dolgozhatunk!

Felfuttató marketing csomagunk

Az emberek már nem enni mennek egy vendéglátóhelyre. Egy élményt keresnek.

seethaler_etteremmarketing7.jpg
Dátum: 2018-02-01

 

2018-02-01 - Bizony-bizony sokkal több dolog befolyásolja a Vendég jó-érzését az étteremben, mint csupán az ételek minősége. 2018-ban az emberek már nem enni mennek egy vendéglátóhelyre. Egy élményt keresnek. Ehhez rengeteg befolyásoló tényező tartozik, komplex dolgot keresnek: természetesen nem tudatosan, hanem a lelkekben alakul ki az érzés, hogy az étteremben jó időt töltenek el, és vajon visszatérnek-e.

A kritériumok közül párat befolyásolhatunk, néhány viszont a Vendégen múlik. Arra kell törekednie egy étteremvezetőnek, hogy élményt szerezzen minden betérőnek, és a lehető legtöbbet elkövesse azért, hogy visszatérjenek. Ugyanis itt is érvényes a híres Pareto-elv, azaz a 80–20-as szabály: a Vendégek 20%-a hozza a bevétel 80%-át.

Figyelni kell az ételek minőségére, textúráira, színeire, tálalására, hőfokára, zamatára. Ezen túl folyamatosan tréningezni kell a felszolgálókat, hogy szaktudással, barátsággal, de ne tolakodóan szolgálják ki a Vendéget. És ajánlják az újdonságokat, marketing akciókra felhívják a figyelmet, és visszahívják az embereket az étterembe. Ezeket "marketinges szaknyelven" upsell- törzsvendég és kosárérték-növelő ajánlatoknak hívjuk (amikor kiegészítő és több szolgáltatást kínálunk az étteremben).

Mi befolyásolja a Vendéget, hogy jól érezze magát az étteremben?

1/ Környezet

2/ Megszokás, társadalmi helyzet, kultúra

3/ Személyes állapot (hangulat, egészség stb...)

A fentiek közül a harmadikra nem tudunk hatni. A környezetet lehet legjobban befolyásolni (1. pont), a második pontban jegyzettre úgy lehet hatást kifejteni, hogy olyan Vendégeket szólítunk meg a marketinggel, akik valóban célközönséget alkotnak, tehát feltehetőleg anyagilag, társadalmi helyzetileg elfogadják a környezetet, árakat, kiszolgálást és ételeket.

Létezik egy saját fejlesztésű 120 pontos kritériumrendszer, ami a fenti három tényezőt tovább-bontja. Így pontról-pontra végigszaladva a rendszeren, feketén-fehéren kirajzolódnak azok a hiányosságok egy étteremben, amire érdemes több energiát és időt fordítani és dolgozni rajta. Az eredmény pedig az lesz, hogy nagyobb valószínűséggel térnek vissza a Vendégek, mert jól érezték magukat az étteremben.

Ezeket persze a tulajdonosnak nehézkes lehet megfejteni, mert olykor a "fától nem látják az erdőt". Ez persze nem rossz, nem hibáztatunk senkit: ő minden nap bent van a helyen, megszokásoktól vezérelve működik sokszor egy bisztró. De pont ez a gátja annak is, hogy lássa a hibákat, ezért egy külső szakértő objektíven meghatározhatja a javítanivalókat. Ismeritek, ezért is működnek például a párkapcsolati-tanácsadók és coachok: és tudjátok, hogy például mindenki tud megoldást más párkapcsolatára objektíven, kívülről ránézve, a sajátra pedig nehéz az érzelmek miatt reagálni. Ugyanez működik az étteremben is: az érzelmek és megszokás miatt nehezen lehet megtalálni a saját hibákat, míg egy objektív külső tanácsadó könnyebben megfejti azokat.

Maga a kritériumrendszer is 16 oldalas dokumentum, nem tudom leírni teljesen a know-how miatt, de íme a legérdekesebb ismérvek amelyet külső szakértőként vizsgálni szoktunk, és az 1. valamint a 3. fenti pontot befolyásolja:

Kiszolgáló helységek

  • A bárban folyó munka zavaró-e a Vendégek részére
  • A konyhában folyó munka zavaró-e a Vendégek részére
  • A raktárban folyó munka zavaró-e a Vendégek részére

„Barátság”

  • Gyermekbarát hely
  • Családbarát hely
  • Kutya- és kisállatbarát hely
  • Mozgáskorlátozott
  • Egyéb

Az étlap

  • Specialitások, „ház étele” és „ház bora” kijelzés
  • Étel intolerancia és étel érzékenységről szóló információk
  • Arcok, Kollégák, Csapat jelzése az étlapon akár képpel

Branding, márka

  • Alapsztori
  • Küldetés egyértelmű
  • Márkanév egyedisége
  • Szlogen egyedisége
  • Logó egyedisége
  • Saját színek
  • Egységesség
  • Stílusjegyek
  • Társadalmi szerepvállalás
  • Társadalmi szerepvállalás kommunikációja
  • Adományozás
  • Adományozás kommunikációja
  • Márka vizualitás egységessége online és offline

Személyes kiszolgálás

  • Az alkalmazottak attitűdje
  • Udvariasság
  • Segítőkészség
  • Megjelenés
  • Az alkalmazottak illata
  • Szakismeret
  • Informálás
  • Panaszkezelés
  • Beszélgetés a Vendéggel
  • A Vendég figyelése
  • A háttérben dolgozók magatartása

Panaszkezelés

  • A panaszra való első reagálás
  • Udvariasság panaszkezelés közben
  • Tisztelet panaszkezelés közben
  • Az eset kivizsgálása
  • A hiba elismerése
  • Elnézést kérés
  • Kompenzálás

Kiegészítő szolgáltatások

  • A Vendégek egyedi igényeinek kielégítése
  • Váratlan ajándék

Számolás, fizetés, árak

  • Az árszint és a berendezés, design kapcsolata
  • Az árszint és az alkalmazottak megjelenésének kapcsolata
  • Az árszint és az ételek minőségének kapcsolata
  • Az árszint és a stílus, egyediség kapcsolata

Ugye, milyen sok dolog befolyásolja a Vendéget, hogy jól érzi-e magát az étteremben? És figyelj: ez csak egy szelete az összes kritériumnak.

Te mit tapasztalsz, mi végezheti ki véglegesen a Vendég jó élményét?

Balla-Seethaler Tamás
Étterem marketing szakember, gasztronómiai tanácsadó, a Seethaler Consulting tulajdonosa

SEETHALER

Seethaler Consulting Kft.

info[kukac]seethaler[pont]hu

+3620 983 7723

1384 Budapest Pf. 770.

seethaler logo footer

kornyezetvedelem Cégünk fontosnak tartja a környezetvédelmet. Törekszünk rá, hogy irodánk "zöld irodaként" működjön, folyamataink főleg online zajlanak.