Vendéglátás marketing 2. rész: Gondolkozz rendszerben az étterem marketingben!
Blogunk hasábjain szó volt már a pozícionálásról, a Facebook marketingről, marketing piramisról. Az utóbbit fűzzük ebben a bejegyzésben tovább, ugyanis minden Ügyfelünknél unszoljuk azt, hogy gondolkozzunk rendszerben. Mit sem ér bármelyik marketing aktivitás, ha azt nem rendszerben kezeljük, azaz nem támogatják egymást az egyes eszközök. Alapvető tény, hogy egy Új Vendég legalább 8 alkalommal kell, hogy találkozzon az étterem marketing üzenetével, hogy eldöntse hogy kipróbálja azt. Az már más tészta, hogyan csábítjuk vissza a régi vendégeket, mert ott már van élménye a Vevőnek a vendéglátóhellyel.
A marketing alapja: az étterem pozícionálás mikéntje
A blogunk hasábjain ezzel a poszttal debütáló éttermi marketing rovat első gondolata az volt, hogy e téma alapjaitól indítjuk el a folyamatot, hiszen ha nincsenek rendben egy étterem vendégszerző érvei, arra rendkívül nehéz építeni a későbbiekben, és természetesen kidobott pénz lesz minden erre költött forint, nem fogja hozni azokat a számokat és asztalfoglalásokat, amelyet a tulajdonos jogosan elvár.
Éttermi közösségi marketing a Facebook változásai után
Az utóbbi héten, Mark Zuckerberg és a Facebook január 11-i bejelentéseit követően attól volt hangos a marketing média, hogy - már-már szenzációhajhász módon - megszűnik a céges közösségi média kommunikáció. De ez csak egy változást eredményez. Máshogy lesz ezután, az nem kétséges, és kicsit másféle kommunikációt kell végeznie egy étteremnek is.
A SEETHALER-nél már eddig is az alábbi útjelző kövek mentén kommunikáltunk, és szerencsére ennek hatékonyságát és életben maradását a közösségi-média guru meg is erősítette bejelentésével.
Elhunyt Paul Bocuse, a világ gasztronómiájának megújítója.
Adott volt egy fantasztikus ember, aki mindig tanulni szeretett volna, attól függetlenül, hogy már 50 éve három Michelin csillagot birtokolt lyon-i éttermével, a L’Auberge du Pont de Collonges-nal. A Franciaország Legjobb Mestere (Meilleur Ouvrier de France) rangos címmel 1961-ben tüntették ki. Egy vezető volt, aki az írások alapján a legnagyobb alázattal fordult a kollégái és a gasztronómia iránt. Egy újító hedonista volt, aki a léthez és az ételhez kötődő szenvedélye tette igazán sikeressé. Szembement a francia konyhával és megalkotta a nouvelle cuisine-t, azaz az "új konyhát".
Vendéglátás marketing 5. rész: löjünk új Vendégekre a rendezvénymarketing fegyverével
„Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem.” mondta Petőfi közel kétszáz éve: s hogy valóban szép és eredményes lesz-e egy étterem tulajdonos számára, az bizony mindenkinél magán és a csapatán múlik.
Sok Ügyfelünk részére publikáltuk a múlt hét folyamán a Valentin napi ajánlatokat. Több éves tapasztalatunk alapján szükségét érezzük, hogy közzétegyük tapasztalatainkat a promóciókkal kapcsolatban, ami nem csak erre az "ünnepre", hanem az összesre is vonatkozhat. Tehát a mai blog bejegyzésünkben a kérdés, hogy milyen akciókat szeretnek a Vendégek?
Az emberek már nem enni mennek egy vendéglátóhelyre. Egy élményt keresnek.
Bizony-bizony sokkal több dolog befolyásolja a Vendég jó-érzését az étteremben, mint csupán az ételek minősége. 2018-ban az emberek már nem enni mennek egy vendéglátóhelyre. Egy élményt keresnek. Ehhez rengeteg befolyásoló tényező tartozik, komplex dolgot keresnek: természetesen nem tudatosan, hanem a lelkekben alakul ki az érzés, hogy az étteremben jó időt töltenek el, és vajon visszatérnek-e.
A héten több étteremmel kezdtük meg az együttműködést. Mindegyik vezetőnek az első kérdése az volt, hogy hogyan kezdjük el a marketinget. Hiszek abban, hogy a marketing akkor jó, ha nem ad-hoc módon készül, hanem tervezetten, előre átgondoltan egy terv mentén, mert akkor a Vendégek fejében is egységes és összeszedett kép alakul ki arról.
Amikor öt éve Jamie Oliver híres séf londoni éttermében, a Fifteen-ben jártam, már megcsapott a szele a szakács étkezésbeli gondolatainak, újító megmozdulásainak. Ekkor még a budapestiek csak hírből ismerték a főztjét, bár arra sem kellett sokat várni, hogy mindenki villájára tűzze 2016-ban olasz fogásait a Budavári Jamie’s Italianben. És íme, megnyílt legújabb helye december 12-én: az Európában is egyedülálló Jamie’s Pizzeria Gozsdu.
Bizonyára Ön is elgondolkozott azon, hogy vajon hogyan lehet állandóan figyelemfelkeltő módon, érdekesen és üzletileg is kifizetődő módon jelen lenni a közösségi médiában? Sok ügyfelemtől hallom azt megállapodásunk előtt, hogy nem igazán tudnak úgy kommunikálni a Facebookon, hogy azok a követők, akik ott jelen vannak, el is jöjjenek az étterembe. Vegyük sorra, mi is szükséges ehhez!
Vendéglátás marketing 3. rész: Tartalomgyártás marketing rendszerben
Blogunk hasábjain szó esett eddig az éttermi marketing alapjául szolgáló pozícionálásról, Facebook kommunikációról. Ezt tovább fűzve górcső alá vesszük a tartalom gyártásának egyéb Mekkáit, azonban ezt nem mindegyiket befolyásolja teljes mértékben a vendéglátóhely marketingese: itt kerül a fontossági sorrend élére a folyamatos jó szolgáltatás, finom ételek és italok, barátságos vendéglátás, ugyanis a 21. században a vendégek szava legalább olyannyira fontos, mint amit saját magáról állít a bisztró. A vendégvéleményeket ugyan meg lehet szerezni központosítottan, itt is él a szabály: a jó élményt az ember általában csak 1-2 barátjának mondja el, a rosszat pedig 8-10-nek.
Gastro marketing gondolatok: miért működik az egyik étterem és miért nem a másik?
Áprilisban már nagyon sokszor tettük fel ezt a kérdést magunknak, amikor néhány helyen jártunk. Voltunk tökéletesen kinéző, mesés belterű étteremben, ahogyan kevésbé jó belsőteres megoldással dolgozó, de frenetikus ételt kínáló bisztróban is. Külvárosban, belvárosban, sétálóutcában, pláza mellett vagy éppen vidéken. Volt ahol egyből szembetűnt a hiba, miért szeretik vagy nem az emberek a helyet, de olyan is ahol bizony kutakodni kellett a lelkekben válaszok után.
Vendéglátás marketing 4. rész: Miröl kommunikáljunk a közösségi médiában?
Hetente több étterem tulajdonossal találkozom. Vendéglősökkel, akik értik és tudják, hogy a 21. században online kell kommunikálni, mivel ez a legjobb ár/érték arányú platform, ami ugyan nem ingyenes, de még mindig kifizetődőbb, mint egy újsághirdetés, vagy egy óriásplakát. Arról nem is beszélve, hogy maximálisan mérhető az eredményesség bizonyos „trükkök” alkalmazásával, leképezhető, hogy a különböző aktivitások révén hány vendég érkezett a vendéglátóhelyre.
Más időket élünk. Egyre kevesebb a vendéglátós munkaerő, pláne a minőségi munkavállaló - valljuk be. Egész egyszerűen azért, mert a tapasztalt emberek a jobb élet reményében vándorolnak külföld irányába, és ez halmozottan igaz a vendéglátásra, mint iparágra. A jobb élet reményében az elpártoltak helyére pedig vérrel izzadva újakat kell szereznie egy éttermi vezetőnek. Társadalmunk elöregszik, és nincs utánpótlás.
Étterem reklámozása: nyári marketingfogások éttermeknek
Bizonyára minden étteremtulajdonos érzi a nyarat valamilyen formában – vagy erősödik ilyenkor a forgalom, vagy gyengül. Az mindenesetre biztosan állítható, hogy ez egy másmilyen időszak, mint az év többi része, és nagyban függ a vendéglátóhely lokációjától, valamint adottságaitól.
Év elejétől fogva blogunkon taglaltuk a vendéglátás marketing egy-egy szegmensét. Olvasóink, akik folyamatosan követték ezeket - és meg is valósították - talán látják a rendszert a marketingben, azok számára, akik pedig egy cikkben szeretnék megismerni, miként is lehet nekikezdeni a valódi vendégeket tálcán kínáló marketing folyamatosságnak, összegyűjtöttük az esszenciáját, hogyan érdemes elkezdeni. Amennyiben a teljes képet is szívesen látnád, javasoljuk, vedd elő ez évi blogcikkeinket, és fusd át az egyes témák részletes leírását.
Mi, itt a SEETHALER étterem marketingnél hisszük, hogy naprakész és leghatékonyabb marketing eszközökkel lehet csak sikerre vinni az éttermeket. Marketing szempontból. De ott van még a tökéletes vendéglátás, ebben nem tudunk segíteni. A mi munkánk, hogy megmutassuk a nagyvilágnak azt a miliőt, érzést, az étterem által megálmodott gondolatiságot, ami ugyan ott van az étteremvezető és a kollégák fejében, de nekünk meg kell ezt látni, és kommunikálni a nagyvilág felé.
Az éttermi reklámszövegek nyomában, avagy milyen legyen az éttermed hangvétele
Amennyiben most 2012-t írnánk, akkor úgy kezdeném a mai blogcikket, hogy „mutatok Neked 5 bevált címsort és Facebook poszt-szöveget”, ami garantáltan bevonzza a Vendégeket az éttermedbe. Azonban lassan 2020-at írunk, így a fenti sorokat nem írnám le nyugodt szívvel.
A minőségi ételek, italok, a jó kiszolgálás ma már kevés ahhoz, hogy nyereséges legyen egy étterem. Az emberek nemcsak enni térnek be egy vendéglátóegységbe, hanem kikapcsolódni is. Időnként tehát valamilyen újdonságot ki kell találnunk, ha nem szeretnénk elveszíteni a vendégeinket. Balla-Seethaler Tamást, az éttermi marketinggel és rendezvényszervezéssel foglalkozó Seethaler Consulting Kft. ügyvezetőjét arról kérdeztük, hogyan és milyen programokba érdemes belekezdenünk.
Marketing a vendéglátásban: a koronavírus fényében
Erre aztán senki sem számított. Nem volt arra felkészülve egyetlenegy vendéglátós sem, hogy ennyire letarol valami egy egész iparágat. Persze például egy kormányzati döntésre, aminek a végrehajtására pár hónapja van az étteremnek, fel lehet józan ésszel készülni. De ami ilyen nagy erővel és hirtelenséggel érkezik, szinte lehetetlen felkészülni, mert szinte óránként változtak a történések.