Ez az a vendégszerző csomag, ami több vendéglátóhelynek, már a második hónaptól legalább +20% bevételt hozott.

Nem kísérletezgetünk, tudjuk, mitől lesz több Vendége egy helynek. Akár Neked is dolgozhatunk!

Felfuttató marketing csomagunk

Az étterem marketing felépítésének lépései

seethaler_etteremmarketing36.jpg

 

Év elejétől fogva blogunkon taglaltuk a vendéglátás marketing egy-egy szegmensét. Olvasóink, akik folyamatosan követték ezeket - és meg is valósították - talán látják a rendszert a marketingben, azok számára, akik pedig egy cikkben szeretnék megismerni, miként is lehet nekikezdeni a valódi vendégeket tálcán kínáló marketing folyamatosságnak, összegyűjtöttük az esszenciáját, hogyan érdemes elkezdeni. Amennyiben a teljes képet is szívesen látnád, javasoljuk, vedd elő ez évi blogcikkeinket, és fusd át az egyes témák részletes leírását.

Ugyanis a marketinget csakis folyamatosan, és tervszerűen érdemes végezni, ellenkezője esetén a vendégek fejében összekeveredik és összekuszálódik, vajon milyen is az adott étterem, mit szeretne ha csinálna a vendég. Gondolj bele, ha a fejedben – mint étterem-tulajdonos vagy marketingért felelős személy – nincsen tervek közé szorítva e tevékenység, hogyan várhatjuk el a vendégkörtől, hogy egységes kép alakuljon ki az étteremről.

Induljunk egy lépéssel hátrábbról

Véleményem szerint négy dolog szükséges egy vendéglátóhelynek, hogy előirányozható legyen: sikeres lesz. Ezek pedig nem más, mint a tökéletes italok/ételek, a barátságos és szakmailag felkészült személyzet, a frekventáltság és a marketing. Bizony-bizony kiváló vendéglátás nélkül a marketingbe fektetett pénz csak egy feneketlen kútba dobott költés. Tehát először érdemes áttekinteni a vendég véleményeket és a Kollégáinkat, folyamatosan tréningezni és figyelemmel kísérni a felszolgálók munkáját. A frekventáltság kérdése adott dolog, jó esetben vannak az olyan intézmények, ahol megfelelő elmenő forgalom van, akik pedig ennek híján vannak, kénytelenek rendezvényekkel, eseményekkel, akciókkal felhívni a figyelmet magukra és olyan vendégkört keresni, akik célzottan és kimondottan az adott étterembe érkeznek. Az ő esetükben a rendezvénymarketing kérdésköre kiemelkedő fontosságú.

És most nézzük az utolsó pontot: a marketing – ezt vajon hogyan érdemes elkezdeni – íme a rövid kivonatunk az év eleji cikkektől kezdve.

Az első lépés: pozícionálás

Definíció: „A vállalat szolgáltatását egy bizonyos piaci szegmens számára definiálja. Célja, hogy az adott termék és szolgáltatás ismertté váljon a fogyasztók számára, megjegyezzék azt. A pozicionálás folyamata során meghatározzuk a lehetséges versenyelőnyöket, majd kiválasztjuk a legjobbat. Ezek után pedig megkezdődik a pozíció tudatosítása a fogyasztó fejében.”

Az éttermi gyakorlatban ez egyfajta tervezést jelent, amiben felírjuk, milyen jellegű a vendéglátóhely – azaz milyen a belbecs, külcsíny, ehhez alkalmazkodnak-e az ételek és italok -, mi a hely története, kik lesznek a csapatból azok, akik visszaköszönnek az egyes marketing eszközökön (a marketingben az emberek nem csak az éttermet, hanem arcokat, karaktereket, személyes történeteket, kulisszatitkokat szeretnének látni). Meghatározandó életkor, nem, gazdasági helyzet alapján, hogy kik az „álom-vendégeink”, ugyanis tapasztalat, hogy egy marketing budget-be nem fér az bele, hogy a település összes emberének reklámozzunk. Pláne, hogy az olyan embereket is bevonzana, akiket nem szívesen látunk az étteremben. Példaként egy magyaros-családias étterem megcélozhatja a környéken élő családos embereket, de nekik a céges felsővezetői státusz vagy az egyetemisták nem lehetnek közönsége. Vagy például egy felsőkategóriás steakhouse-ba kevés eséllyel térnek be diákok, annál inkább a magas jövedelműek és a turisták.

Második lépés: a marketing eszközök felépítése

2018-2019-ben fontos továbbra is a saját weboldal. Ez az olyan cenzúrázatlan médiafelület, amelyen minden fotó, étlap és itallap, asztalfoglalási űrlap és vendég-vélemények szerepelhetnek, amelyeket meg szeretnénk mutatni a világnak (a célközönségnek). Kiemelt jelentőségűek a vélemények, az emberek miután felkeltettük az érdeklődést, megnézik bizony más vendégek reakcióit: főleg a Facebook, Google, Tripadvisor és a Foursquare rendszerében. A vélemény-kérési folyamatot érdemes automatizálni is akár: erre tökéletes eszköz az un. Reviewtracker szoftvere.

És ennél a pontnál jön el a közösségimédia (Facebook, Instagram) megvalósítás: a közösségimédia kommunikációban minden egyes megnyilvánulással azokat az okokat kell megvilágosítani a Vendégnek, hogy miben más az adott étkezde mint a közelben lévő többiek. Az nem elég természetesen, hogy csak itt kommunikálunk: ugyan néhol szitokszónak minősül a stratégia, de munkáink során mindig marketing-rendszerekben gondolkozunk. Kicsit megfoghatatlan sokak számára, bár mindösszesen itt arról van szó, hogy beleképzeljük magunkat a vendégek fejébe, és elképzeljük, hogy mit kellene ahhoz tenni, hogy a közösségi médiából foglaljon asztalt.

A marketing kommunikáció 2018-2019-es varázsszava: dokumentálj! Mindenki zsebében ott lapul az okostelefon – a fronton, a konyhában, a menedzsernél – bármi, ami történik az étterem életében, egy fotót megérdemel, és szintén megérdemli azt, hogy kikerüljön a közösségimédiába. Ezzel a vendéglátóhely közelebb kerül a vendéghez, látja és érzi mi történik ott, nem lesz neki ismeretlen, ha bemegy oda, és nem utolsó sorban végigkövethet minden munkafolyamatot, így biztonságban is érezheti magát, hogy a konyha, személyzet, ételek és italok rendben vannak. A másik varázsszó pedig: a videó! Egy fotó csak egy pillanatnyi állapotot mond el, a videó pedig sztorizni képes. Hangokkal, történetekkel, életérzés átadásával: és ne feledjük, mivel a Facebook a Google babérjaira szeretne törni – aki a tulajdonosa a Youtube-nak – ezért az elsőként említett portál előnyben részesíti a videós tartalmakat, és több ember érhető el ezzel az eszközzel.

A harmadik lépés: történések generálása az étteremben

Ott tartunk, hogy megvan a tematikánk, hogy kinek-hol-miként és mit értékesítünk. És ezt hol és hogyan kommunikáljuk. Most a kezünkben van a rendezvény-marketing eszköze, ami annyit jelent, hogy folyamatosan új eseményeket szervezünk, és így lesz mindig miről beszélni a marketingben. Egy étterem-vezető felelős azért, hogy mindig legyen újdonság az étteremben. Közelednek a libás ételek ideje? Legyenek Liba-napok! Étlap-váltás lesz? Itt az idő egy ezt bemutató degusztációs vacsorára. Sokan kérdezik, hogy mikor lesz élőzene a helyen? Szervezz mini-jazzkoncerteket!

És a fentieket beharangozván, dokumentálva az eseményeket egy szexi, mindig megújuló, a Vendégek részére átlátható és biztonságos, mindenki által szerethető étterem lesz a végeredmény. 

Balla-Seethaler Tamás
Étterem marketing szakember, gasztronómiai tanácsadó, a Seethaler Consulting tulajdonosa

kornyezetvedelem Cégünk fontosnak tartja a környezetvédelmet. Törekszünk rá, hogy irodánk "zöld irodaként" működjön, folyamataink főleg online zajlanak.