Étterem reklámozása: nyári marketingfogások éttermeknek

seethaler_etteremmarketing49.jpg

 

2018-07-11 - Bizonyára minden étteremtulajdonos érzi a nyarat valamilyen formában – vagy erősödik ilyenkor a forgalom, vagy gyengül. Az mindenesetre biztosan állítható, hogy ez egy másmilyen időszak, mint az év többi része, és nagyban függ a vendéglátóhely lokációjától, valamint adottságaitól.

A cikkünkben sorra vesszük a marketing törvényszerűségeit, amelyek szintén változnak az év májustól szeptember közepéig tartó időszakában, szűkebb értelemben véve az iskolai szünet kezdetétől augusztus 20-ig.

De előtte lépjünk egy kicsit távolabb a kérdéskörtől, és vizsgáljuk meg, vajon érdemes-e ilyenkor különlegesebb marketing eseményeket, akciókat és aktivitásokat tartani. Tegyük fel magunknak ezeket a kérdéseket:

  1. Rendelkezik-e az étterem kerthelységgel vagy kiülési lehetőséggel, amelyet ilyenkor inkább igénybe vesznek a Vendégek?
  2. Olyan lokáción fekszik a vendéglátóhely, amely kiesik vagy nem esik ki a település szokásos turistaútvonalai és látványosságai közül? Fontosak-e nyáron a turista látogatások, vagy ahogyan az év többi részében, a helyiek a célközönség?
  3. Felkészültünk az időszakra könnyebb ételajánlatokkal, limonádéval, könnyű borokkal és sörökkel? A nyári kínálat és/vagy akciók, ajánlatok megfelelőek?
  4. Van-e lehetőség sportközvetítéseket tartani, egyáltalán akarunk-e ilyet közvetíteni?
  5. Lesz-e a környékünkön gasztro- vagy egyéb fesztivál? Melyek lesznek az évadban a sűrű időszakok?

Amennyiben megvagyunk a válaszokkal, már el is kezdhetjük a marketing aktivitást. Nagyon nehéz dolga van az olyan étteremnek, amely nem rendelkezik terasszal, kiülési lehetőséggel, mert ilyenkor megváltozik az emberek elvárása, és előnyben részesítik a kiülést, még akár belvárosi környezetben is, de jobban a zöldben. Elég nehéz ilyenkor labdába rúgni azoknak, akiknek nincs lehetősége ilyet nyitni, ebben az esetben szinte borítékolható a bevétel csökkenése a nagyobb marketing aktivitás hiányában.

Ha fontosak a turisták, fontos a Tripadvisor is

A településünkre látogató turisták – főleg a külföldiek körében – nagyon népszerű alkalmazás a Tripadvisor, pont azért, mert globális applikációként bármilyen földrészre, városba és környékre érkeznek, azonnal megmutatja a környező utcákban található legjobb helyeket, így véget vet a külcsíny alapján való találgatásoknak: vajon jó ez a hely, betérjünk-e, nem vágnak át minket? A városlátogatók így célzottan abba az étterembe tudnak menni, amelyet az okostelefon megmutat, és a többi utazó értékelése alapján a csalódás kizárt. Sőt, amennyiben nagy látogatottságú városban, jó lokáción helyezkedik el az étterem, és még jó helyezésünk is van a Tripadvisoron, az annyi vendéget szállít a helyre, hogy az önmagában a nyáron ellátja bevétellel a tulajdonosokat. Példaként egy Budapest belvárosi hely az első tízben helyezkedik el a közel 3.000 fővárosi vendéglátóhely közül, és naponta legalább így 200 fő foglalás realizálódik a Tripadvisoron keresztül.

Mit lehet tenni, hogy előre kerüljünk a listában?

Egyrészt a rangsorolás az értékelések alapján történik, másrészt a Tulajdonos aktivitásán is múlik, ki hányadik lesz. Így ösztönözzük bátran a Vendégeket, hogy értékeljék a helyet távozásuk után. Figyelem, itt egy buktató: ha a Vendég már az étterem wifijét használva értékel, a Tripadvisor azt nem fogja figyelembe venni, mert ugyanarról az IP címről érkezett az, mint több másik. Tehát a kollégáink kérjék meg a Vendéget, hogy hazaérkezése után, vagy másnap küldje be értékelését, például a szállodából. Erre emlékeztetőként használhatunk névjegykártyát, szórólapot, amelyen akár további kedvezmény is feltüntethető. De online módon hirdetések is beállíthatóak például a Facebookon vagy a Google Ads rendszerében. Itt un. remarketing megoldásokra gondolok, ami abból áll, hogy csak azok kapnak hirdetést, akik asztalt is foglaltak. Beállíthatjuk azt, hogy az online asztalfoglalás visszaigazoló oldalát meglátogatók kapjanak egy ilyesfajta hirdetést: „Köszönjük, hogy foglaltál asztalt nálunk. Nekünk minden Vendég vélemény fontos, így leköteleznél minket, ha értékelnél a Tripadvisoron: [link]”

A fenti lehetőségen kívül adott még a Tripadvisor portálnak való közvetlen fizetési utáni hirdetés, de asztalfoglaló rendszerünkön keresztül közvetlen emailt is küldhetünk Vendégeinknek az értékelésről. Amennyiben ezek technikai okok miatt nem elérhetőek, még mindig használhatjuk a Tripadvisor Express Értékelőt, amely egy beépített e-mail marketing lehetősége a világméretű ajánlórendszernek.

Figyeljünk még arra, hogy válaszoljunk minden értékelésre, és töltsünk fel bizonyos időközönként saját fotókat is, így biztosra vehető, hogy feljebb kerülünk a rangsorban. És persze nem szabad elfeledkezni a hasonló applikációról sem, a Foursquare-ről sem.

A nyári marketingkommunikáció

Természetesen nem elég kiemelni minden cikkemben, hogy ezekben a hónapokban is a legfontosabb kulcs a marketingben a folyamatosság. Nem elég csak fent lenni éttermünkkel a Facebookon és az Instagramon, ott naponta-kétnaponta kommunikálni is kell, és még továbbmegyek, poszt-hirdetésekkel minél több emberhez eljutni. Előtérbe kerülnek ilyenkor az összes platformon az életérzés-jellegű posztok, azaz a Vendég, amint élvezi a bisztró által nyújtott nyári lehetőségeket. Hogy miért fontos ilyenkor ez még jobban? Mert több nyaraló- szabadságoló vagy a munka után betérő lakos és turista látogathatja meg a helyünket, akik kiszakadnának a napi taposómalomból, elfelejtve annak hajtását, és akár a munka után is el szeretné felejteni az átlag munkavállaló azt. Mivel ilyenkor kevésbé fontosak a nehéz ételek, ezért egy könnyebb ételeket mintázó – a háttérben zöld környezetet, vagy éppen limonádézó Vendégeket ábrázoló képekkel betalálhatunk.

A hirdetések mellett azonban nem lehet még ilyen könnyen elmenni, mivel a Facebook hirdetéskezelőjében könnyen célozhatunk a városunkba látogató turistákra is, elég csak a hirdetésbeállításnál beírni a településünket, majd a felette lévő lenyíló mezőből kiválasztani az „ide látogatók” opciót. Érdemes számukra külön kampányt indítani, akár több nyelven is.

Manapság az ország minden részén gasztrofesztiválokba botlik az ember. Sokan kérdezik tőlem is, vajon érdemes ezeken kiállítani? Lehetséges, hogy a magas helypénzek okán nem is mindig éri meg teljesen az aktivitás az adott pillanatban, de ne feledjük, hogy elkérhetjük a minket a fesztiválon meglátogatók e-mail címeit és telefonszámait – persze a GDPR szabályait figyelembe véve – és máris megnyílik a marketing alagútja feléjük: amelyet kihasználva egy részüket későbbi Vendéggé konvertálhatjuk.

Balla-Seethaler Tamás
Étterem marketing szakember, gasztronómiai tanácsadó, a Seethaler Consulting tulajdonosa

SEETHALER

Seethaler Consulting Kft.

info[kukac]seethaler[pont]hu

+3620 983 7723

1384 Budapest Pf. 770.

seethaler logo footer

kornyezetvedelem Cégünk fontosnak tartja a környezetvédelmet. Törekszünk rá, hogy irodánk "zöld irodaként" működjön, folyamataink főleg online zajlanak.