Ez az a vendégszerző csomag, ami több vendéglátóhelynek, már a második hónaptól legalább +20% bevételt hozott.

Nem kísérletezgetünk, tudjuk, mitől lesz több Vendége egy helynek. Akár Neked is dolgozhatunk!

Felfuttató marketing csomagunk

Vendéglátás marketing 5. rész: löjünk új Vendégekre a rendezvénymarketing fegyverével

beef_heaven_2018_julius-18.jpg

 

2018-08-31 - „Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem.” mondta Petőfi közel kétszáz éve: s hogy valóban szép és eredményes lesz-e egy étterem tulajdonos számára, az bizony mindenkinél magán és a csapatán múlik.

Ebben az időszakban bezárnak (vagy téliesednek) a teraszok, kiürülnek a partszakaszok, megszűnnek a kültéri események, és a hűvösebb idő hatására a célközönség tagjai inkább a beltéri szórakozási lehetőségeket választják.

Korábbi cikkünkben tárgyaltuk a nyári marketing lehetőségeket, azonban itt előnyben voltak azok, akik kinti területtel is rendelkeztek és ott akár a munkanapokon is pihentető, forróságban is élvezhető elfoglaltságot tudtak nyújtani, és persze ezt jól is tudták marketingezni. Most azonban, ebben az időszakban a benti vendéglátóhelyek is szóhoz juthatnak egy olyan marketing eszközzel, amelynek helyes működését mindenki elsajátíthatja.

Ez pedig a rendezvénymarketing, azaz az eseményeken keresztüli megismertetés. Az alábbiakban megmutatjuk több éves gyakorlati tapasztalatunkat, milyen folyamaton keresztül érdemes végigvinni ezt a nagyszerű lehetőséget.

Válasszuk ki a rendezvény fajtáját

Első kérdésként tisztázni kell, milyen események illenek az étteremhez. Egy borairól híres hely természetesen borvacsorákat tarthat, sörökkel operáló főzhet sörös ételeket, de egy pálinkakóstoló is jó ötlet lehet. Kicsit elrugaszkodva ezektől rendezhetünk akár evőversenyt, chilikóstolást, vacsoraszínházat, a Budapesten oly népszerű szabadulószobák mintájára logikai versenyeket, kvízműsort, akár nyílt közös főzést a cheffel. Megfordítva a dolgot fura lenne egy burgerezőben borvacsorát tartani, vagy éppen egy fine dining helyen palacsinta mennyiségi evő versenyt rendezni. De nem szükséges csak egy estésben gondolkozni, szervezhetünk 7-10 napos tematikus ajánlatot, például vadételes napokat, steak-napokat is. A lényeg, hogy illeszkedjen a téma a hely jellegéhez, a pozícionáláshoz és a marketinghez.

A tervezés második lépéseként egyeztessünk a szereplőkkel, és beszéljük meg a forgatókönyvet, az étel és italsorokat, amelyekhez árat is tudunk már rendelni. Figyelni kell az árazás során az ár/érték arányra, azaz se túl alacsony, se túl magas árat határozzunk meg, illetve az árért adjunk értéket (érezze azt a Vendég, hogy nagyon megéri neki).

A rendezvénymarketing sikerének titka

Általános tény, és valószínű nem árulok el titkot azzal, hogy az emberek szeretnek szórakozni; de jobban szeretik azt, ha ezt egy előre meghatározott, tervezhető költségen tehetik meg, ezért az estnek mindig legyen egy meghatározott jegyára. Ne felejtsünk el előleget kérni a Vendégektől, mert tapasztalat, hogy pénzügyi rendezés nélkül sokan jelentkeznek, de azt nem gondolják komolyan, így gyorsan abba a hibába eshetünk, hogy teltházat jelentünk, de az esemény napjára végül csak félházzal telik meg az étterem. De a fentiek mit sem érnének, ha Vendégeinknek nem ajánlanánk fel további marketing révén lehetőségeket, nem kérnénk el az elérhetőségeiket. Ugyanis könnyebb marketingezni és visszahívni éttermünkbe olyan embereket, akik már egyszer kipróbálták azt, mint az újaknak, és egy rendezvény tökéletes arra, hogy új Vendégeket akviráljunk.

Minden vendéglátós saját médiafelületet birtokol

Azzal, hogy rendelkezünk weboldallal, Facebook és Instagram oldallal, hírlevelet küldünk és akár törzsvendég rendszert üzemeltetünk, mindenki menedzselheti a saját médiumát. Éljünk a lehetőséggel! rendezvényünkhöz készítsünk önálló aloldalt a weboldalon, természetesen jelentkezési (és akár online bankkártyás előleg fizetéssel) űrlappal, amelyen hozzájárulást kérhetünk a további marketing megkeresésekhez, a GDPR szabályozását szem előtt tartva. Az önálló aloldalon – un. landing oldalon – szerepeljen rövid szövegben az esemény leírása és apropója, a szereplők és előadók, az időpontok, az est ára és a fogyasztható ételek/italok.

Miután ez készen van, már promótálhatjuk az egyéb médiafelületeken: a közösségi médiában, hírlevélben, asztali szórólapokon, plakátokon, zászlókon és molinókon, helyi lapokban, ha tehetjük akkor marketing együttműködő partnereken keresztül. Próbáljuk meg a promóciót több irányból megközelíteni: nem elég a mai közösségi médiában az, hogy csak kiírjuk a rendezvény időpontját, helyét és árát, hanem például egy borvacsora esetén beszélhetünk a borászról, a borairól, háttér információkról, készíthetünk fotókat és videókat arról, ahogyan a chefünk előkészül és megtervezi az este fogásait (a kulisszatitkokat szeretik az emberek), a teremfőnök is meghívhatja élő videóban a követőket a részvételre, de kimehetünk videózni akár a szőlőbirtokra is. Alapvetés, hogy minden vendéglátóhelynek kell, hogy arca legyen, azaz egy-két ember aki megfelelő szereplési vággyal rendelkezik és szívesen megjelenik a különböző médiacsatornákon. Minden egyes posztban szerepeljen a külön aloldal linkje, ahol a jelentkezés leadható.  

A fentieken kívül ne feledjük, hogy sok esetben a rendezvényről való kommunikáció nem elég, azt érdemes Facebookon, Google-n meghirdetni is, ugyanis a saját csatornákon a már meglévő Vendégeket érhetjük el, hirdetés révén pedig olyanokat is, akik még nem hallottak a helyről, és egy rendezvény alkalmával azt szívesen kipróbálnák, és ahogy írtuk a rendezvénymarketing lényege, hogy első körben kipróbálják a Vendégek a helyet, hogy aztán a marketinggel „fogva a kezüket” visszatérjenek az éttermes részére jobban jövedelmező a’la cart fogyasztásra.

marketing utánkövetés a rendezvény után

Dőreség volna letenni a „marketing lantot” az esemény másnapján, ugyanis értékes visszajelzéseket kérhetünk a résztvevőktől. Másnap reggel javaslom, hogy menjen ki emailben mindenkinek egy visszajelzést kérő (és köszönő) levél, amiben szerepel a Facebook, Google+ és/vagy Tripadvisor link az étterem értékelésére. Ne feledjük a későbbiekben, hogy minden egyes rendezvény után bővül azok listája rendszerünkben, akikről tudjuk, hogy érdeklődnek az ilyen lehetőségek iránt. Ha többféle eseményt tartunk, akár Excel táblában, akár hírlevél-kezelő, vagy CRM rendszerünkben válasszuk külön a különböző eseményekre regisztráltakat: így ha – korábbi példánál maradva – későbbiekben is szervezünk borvacsorát, újra meginvitálhatjuk korábbi Vendégeinket is az elkövetkezendő boros rendezvényre. Többen kérdezik és kétkednek a hírlevél jelentőségében és eredményességében: ez az eszköz nagyszerű olyan célközönség esetén, akiknek már van tapasztalata az étteremmel, azonban felejtsük el a vásárolt (un. hideg) adatbázisokat, amelyre - bizonyos esetben akár jogszerűtlen -  spameket szórunk – ezt valljuk be, senki sem szereti és nem is hatékony.

Összefoglalás

Tehát összegezve a fentieket új Vendégek csábítására, egy jól behatárolt és megszervezett, a profilba illő rendezvény csodás lehetőséget jelent, ami rendelkezik saját landing oldallal és jelentkezési űrlappal, megfelelő közösségi média kommunikációval és hirdetéssel, és a rendezvény után marketing utánkövetéssel. És még egy plusz érv: amennyiben éttermünk nem frekventált helyen fekszik, a rendezvények révén még több olyan Vendéget szerezhetünk, akik célzottan az étterembe jönnek és amúgy nem érkeztek volna meg oda a helybéli kiesettség okán.

Balla-Seethaler Tamás
Étterem marketing szakember, gasztronómiai tanácsadó, a Seethaler Consulting tulajdonosa

SEETHALER

Seethaler Consulting Kft.

info[kukac]seethaler[pont]hu

+3620 983 7723

1384 Budapest Pf. 770.

seethaler logo footer

kornyezetvedelem Cégünk fontosnak tartja a környezetvédelmet. Törekszünk rá, hogy irodánk "zöld irodaként" működjön, folyamataink főleg online zajlanak.